Het organiseren van een evenement is aan verandering onderhevig. Aan de ene kant heb je natuurlijk je vaste to-do lijst welke bij elk fysieke evenement terugkomt: het opstellen van een draaiboek, het regelen van de locatie, de logistiek. Dat zal voorlopig niet veranderen. En als professional ben je hier natuurlijk een kei in. Maar dat social media en de daaraan gerelateerde (nieuwe) technologieën zo’n grote impact hebben op dit vakgebied hadden we ons enkele jaren geleden niet voor kunnen stellen.

We hebben 11 belangrijke trends die te maken hebben met het organiseren van een evenement op een rijtje gezet. Je zult zien dat sociale media vaak terug komt maar er zijn ook enkele verassende trends die daar compleet los van staan. Lees en weet waar je kansen liggen bij je volgende projecten!

1. Persoonlijke ervaringen

Met alle data die je van je bezoeker hebt is het mogelijk om het evenement per individu te personaliseren. Een batch of armband met bijvoorbeeld RFID of NFC aan je bezoeker geven geeft je als organisator de tools om ze op elk contactpunt persoonlijk te benaderen. Zo kun je suggesties geven, iemand persoonlijk begroeten of zelfs een (virtuele) assistent de bezoeker op naam laten aanspreken en door je evenement heen loodsen.

2. Kaartverkoop op Facebook

Eventpages op Facebook zijn al een lange tijd een enorm handige tool om de doelgroep te bereiken. Maar voor de kaartverkoop wordt je nog altijd doorverwezen naar een externe webpagina. Soms een drempel om tot aankoop over te gaan. Door de transactie te integreren hoef je Facebook niet meer te verlaten. Dat is wel heel letterlijk de winkel naar de klant brengen.

3. Integratie van meerdere apps in één

Grote evenementen hebben vaak al een app die daar specifiek voor is ontwikkeld. Meer en meer bestaande apps zullen worden geïntegreerd om de beleving van een evenement soepeler en plezieriger te maken voor de bezoekers. Denk aan een link met Uber of de Reisplanner Extra van NS voor reisadvies. Of met AirBnB voor het eenvoudig boeken van een overnachting.

4. Live Streaming

Niet alleen een kans voor je officiële communicatiekanalen. Ook je bezoekers geven je (gratis) exposure, en dat terwijl het evenement nog bezig is!

5. Gezondheid boven alles

De gezondsheidstrend van de afgelopen jaren wordt doorgezet en nieuwe inzichten hebben invloed op ons dagelijks leven. Zitten is het nieuwe roken. Evenementen kunnen hier op inspelen door gezonde en actieve innovaties toe te passen. Denk aan een staand congres of een mobiele sportschool op de locatie.

6. Content door bezoekers

Vooral bij corporate events en congressen is deze trend sterk zichtbaar. Tegenover een meer klassieke benadering, zal je tegenwoordig zien dat voor en tijdens het evenement een groot deel van de content door bezoekers wordt geleverd. Meer participatie en dus ook meer impact!

7. Groen is goed

Bedrijven krijgen steeds meer in de gaten dat het niet meer mogelijk is om op dezelfde manier met grondstoffen en energie om te gaan als voorheen. Groene, duurzame evenementen zullen hierdoor meer en meer worden georganiseerd. Bedrijven willen dit graag uitdragen, dus er zal worden gecommuniceerd over de duurzaamheid van hun evenementen.

8. Specialisatie verdrijft generalisatie

Waar veel evenementen in het verleden een heel algemeen thema hadden zoals ‘technologie’ of ‘beauty’ zullen komende evenementen meer en meer gespecialiseerd raken en focussen op een niche. Voorbij zijn de dagen waar een evenent weinig toonde over veel. Specialisatie is de trend voor de toekomst.

9. Nieuwe bestemmingen voor bestaande locaties

Meer en meer privé-locaties zullen worden gebruikt voor evenementen.. Wat dacht je van een unplugged sessie voor een albumpresentatie in een klassieke villa? Of een groot congres op een agrarisch bedrijf? Het gaat er om dat evenementen gaan om een beleving. En in de RAI of Jaarbeurs is dat nou eenmaal wat complexer en kostbaarder om uit te voeren.

10. Zonder chauffeur

In de verenigde staten zijn ze al gespot: minibusjes zonder chauffeur die bezoekers op grote evenementen vervoeren tussen de verschillende locaties.

11. Ben erbij als je er niet bij bent

Ook al heeft een evenement een fysieke locatie, Virtual Reality en Augmented Reality geven je publiek nóg meer mogelijkheden om deel te nemen. Zelfs al zijn ze aan de andere kant van de wereld. Je potentiële doelgroep vergroot je hiermee aanzienlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *