Veel ondernemers richten zich met hun marketingstrategie op het werven van nieuwe klanten. Maar is dat wel zo verstandig? Of kunt u beter investeren in bestaande klanten? Deze klanten hebben in het verleden de keuze al gemaakt voor een samenwerking met uw bedrijf. Het enige wat u hoeft te doen als ondernemer, is die klant binnenhouden.

Nieuwe klanten zijn zilver, bestaande klanten zijn goud

 

 

 

Onderzoek wijst uit dat ongeveer 20 procent van de klanten zorgt voor zo’n 80 procent van de omzet. Daarnaast kost het aantrekken van een nieuwe klant gemiddeld vijf keer meer dan het behouden van een klant. Reden genoeg om uw marketingstrategie dus te richten op het behoud van de bestaande klant. Dat kost u minder, maar levert meer op!

De basis voor klantbehoud

De basis voor het behouden van klanten bestaat uit een sterk merk, een marktconforme prijs, een betrouwbare leverancier met een goed imago, het leveren van goede producten of diensten en goede klantenservice waarbij de klant altijd het voordeel van de twijfel krijgt. Daarnaast kunt u het behoud van klanten beïnvloeden met financiële, sociale en structurele binding.

Realiseren van financiële binding

Heeft uw klant financieel voordeel van het feit dat hij klant is bij u? Sommige klanten kiezen voor uw onderneming om financiële redenen. Als ondernemer kunt u hierop inspelen door de klant financieel voordeel te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door de klant te belonen met kortingen, beloningen, garanties en klantenkaarten. Laat zien dat u uw bestaande klant waardeert en dat u die klant iets extra’s gunt.

Realiseren van sociale binding

Geeft u uw klanten het voordeel van de twijfel? De meeste klanten vinden goed contact met (de klantenservice van) een bedrijf erg belangrijk. Bij sociale binding gaat het erom hoe u communiceert met uw klanten. Goed contact zorgt voor wederzijds respect en vertrouwen tussen de klanten en uw bedrijf. Dit creëert u door uw klant het voordeel van de twijfel te geven, maar ook door de klant te (her)kennen als u de klant tegenkomt. Al is dat natuurlijk afhankelijk van de grootte van het bedrijf, maar persoonlijk contact is belangrijk. Juist in een tijd waarin alles draait om online media.

Realiseren van structurele binding

Wat is de toegevoegde waarde van uw dienst of product voor de klant? Deze vorm van binding heeft alles te maken met uw producten en diensten. Als ondernemer kunt u hierop inspelen door unieke producten en diensten op maat te leveren of door de klant iets extra’s te bieden in uw diensten en producten. Hierbij kunt u denken aan een extra (gepersonaliseerd) onderdeel bij uw product of dienst, maar u kunt ook uw kennis met de klant delen en op die manier waarde toevoegen voor uw klanten.

Wij zijn benieuwd, welke methoden gebruik jij om klanten aan je te binden? Geef gerust een reactie in de comments hieronder.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Comments: 2

  1. Pieter Veenstra says:

    Altijd beschikbaar zijn, dus op momenten wanneer het nodig is er zijn. En dan natuurlijk een oplossing bieden. Zoals u beschrijft persoonlijk contact.

  2. Melissa (schoenenwinkel) says:

    Wij hebben een speciale koffiecorner ingericht voor klanten in onze winkel. Gesprekken ontstaan en binding volgt. Ik ben van mening dat iedereen met ruimte in de winkel hier voor moet gaan. Klanten waarderen dit en kleding passen of producten kopen krijgt een hele andere betekenis. Misschien wel een van de pluspunten ipv online iets kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *