Sommige ondernemers doen alles zelf, maar soms is het beter om bepaalde zaken uit te besteden. ‘Wanneer je alles zelf regelt, heb je tenminste alles zelf in de hand’ is een gedachte die bij veel ondernemers leeft. Maar als we eerlijk zijn, is het toch wel makkelijk om bepaalde zaken door iemand anders te laten regelen. Als ondernemer heb je al zo veel aan je hoofd: acquisitie, je klanten, administratie, een logo, marketing. Daarnaast moet je ook nog nadenken over de manier waarop jouw klanten betalen. Betalen ze contant? Of bied je de mogelijkheid tot pinnen en contactloos betalen via de smartphone? Het kan tegenwoordig allemaal en gelukkig hoef je niet alles zelf te doen! In deze blog beschrijven we welke zaken je als ondernemer het beste kunt uitbesteden.

Administratie en boekhouding

De administratie is over het algemeen niet het leukste onderdeel van het ondernemerschap, maar wel erg belangrijk. Je bent als ondernemer verplicht om je administratie bij te houden en om belastingaangifte te doen. Belastingregels zijn voor ondernemers anders dan voor de gewone burger. Je krijgt te maken met allerlei regels waarvan je misschien geen weet hebt. Wanneer je hier geen gevoel of tijd voor hebt, neem dan een boekhouder in de arm.

(Online) Marketing

Online marketing is een breed begrip en omvat onder andere de inzet van content marketing, sociale media, online adverteren en SEO. Voor een effectieve online marketingcampagne is het belangrijk dat je de juiste kennis in huis hebt over deze online middelen. Het uitbesteden van online marketing betekent vaak succesvolle campagnes. Dit komt onder andere doordat gespecialiseerde online marketingbureaus beschikken over de juiste benodigdheden én ervaring om goede campagnes op te zetten. Die ervaring van derden is juist wat het uitbesteden zo waardevol maakt. Online marketeers kennen hun vak beter dan wie dan ook. Zij weten wat ze doen terwijl jij je bezig kunt houden met de kerntaken van jouw bedrijf. Klinkt als een goede deal.

Huisstijl

Een huisstijl is meer dan alleen een logo. Een huisstijl is de uitstraling en presentatie van jouw bedrijf. Deze kun je vervolgens doorvoeren in allerlei huisstijldragers. Dit zijn middelen of objecten die de visuele identiteit van de organisatie ‘dragen’. Denk hierbij aan een website, visitekaartjes, bedrijfskleding en ander reclamemateriaal. Bij het ontwikkelen van een huisstijl komt veel kijken. Het kan daarom handig zijn om de huisstijl uit te besteden aan een professional.

Drukwerk

Het drukwerk wordt ook wel gezien als het visitekaartje van de onderneming. Het is dus ontzettend belangrijk dat het drukwerk van je onderneming er goed uitziet. Het moet aansluiten bij de huisstijl, zodat er samenhang is tussen de verschillende uitingen. Met het drukwerk wil je een verpletterende indruk achterlaten bij jouw (toekomstige) klant. Daarom kun je dit soms beter uitbesteden. Door het uit handen te geven aan een professional, weet je zeker dat je drukwerk van goede kwaliteit is.

Waarom uitbesteden?

Het uitbesteden van bepaalde zaken scheelt jou als ondernemer een hoop tijd. Tijd die je liever gebruikt voor het runnen van je bedrijf en het vinden van klanten dan tijd die je moet besteden aan allerlei praktische zaken en bedrijfsprocessen. Door zaken als administratie, (online) marketing, huisstijl en drukwerk uit te besteden kunnen jij en je werknemers je richten op jullie eigen kerntaken. Het uitbesteden van zaken aan derden kost geld, maar een goede uitbesteding verdient zichzelf vaak makkelijk terug. Daarnaast zijn zakelijke kosten, net als de btw, aftrekbaar.

Kortom, door optimaal gebruik te maken van de kennis, uitrusting en ervaring van externe professionals doet iedereen waar hij of zij goed in is wat ervoor zorgt dat jij met plezier jouw onderneming runt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *